Connect with us

featured

4x manieren om te drinken tijdens het hardlopen

Het is inmiddels lente en we gaan richting de zomer, yes! Met het mooiere en zomerse weer in het vooruitzicht kan ik niet wachten om weer duurloopjes door de natuur te gaan maken. Iets wat ik altijd lastig vond met harlopen met warm weer (maar wat wel oh zo belangrijk is) is goed blijven drinken. Want hoe neem je handig hardlopend een flesje mee? Hoeveel moet ik drinken en wanneer? Ik heb vorige zomer het een en ander uitgeprobeerd en geef je graag mijn tips, zodat jij aankomende zomer goed gehydrateerd op pad kan! Lees je mee?
Meerdere malen ben ik met een flesje water in mijn handen aan een hardloopronde begonnen, dat na twee slokken natuurlijk op en neer begint te klotsen. Met steeds meer irritaties en vooral de focus op dat ene klotsende flesje, rende ik mijn rondje. Zonde! Want hierdoor genoot ik minder van mijn hardlooprondje. Wanneer ik korter dan een uur ren, drink ik niet tijdens het hardlopen zelf, maar wel een glas water voor- en achteraf. Dat is bij deze kortere trainingen voldoende. Bij hardlooprondes van langer dan een uur zorg ik wel dat ik tussendoor drink. Na het een en ander uitgeprobeerd te hebben, kan ik je de volgende 4 tips meegeven:

1. Ren in een 8’je.
Mijn eerste tip is om je route aan te passen langs een zelfgemaakt waterpunt. Vul een flesje of bidon en verstop deze in de buurt van jouw huis ergens in de bosjes, waar jij het nog wel terug kan vinden natuurlijk. Begin vervolgens een hardloopronde en zorg dat je weer op hetzelfde punt terugkomt om even een paar slokken te drinken. Vanaf daar kun je eventueel nog een rondje de andere kant op maken. Je maakt dus als het ware een soort 8je als route, met in het midden jouw flesje water.

2. Ren langs een bekende.
Je kunt ook vooraf bedenken om richting een ander deel van het dorp of de stad te rennen, waar misschien een bekende van je woont. Vraag vooraf of jouw vriend, vriendin, oom, tante of collega thuis is en of je over een X aantal minuten even aan kunt bellen voor een glaasje water. Op deze manier kun je tijdens jouw hardlooprondje drinken én ook nog even gedag zeggen tegen die bekende! 🙂

3. Ren langs een openbaar drinkwatertappunt.
Lukt het niet om een eigen drinkwaterpunt te maken of heb je geen bekende in de buurt van de route die jij graag wilt rennen? Dan zijn er ook een aantal openbare watertappunten in Nederland. Op deze site kun je zien waar openbare watertappunten te vinden zijn. Het nadeel hiervan vind ik, is dat deze punten in Nijmegen vrijwel allemaal in de stad te vinden zijn, terwijl ik het fijn vind om in de natuur te rennen.

4. Ga op pad met een drinkrugzak.
Afgelopen zomer kocht ik een ‘drinkrugzak’. Ik moest er in het begin nog wel erg aan wennen, aangezien ik nog niet eerder met een rugzak op mijn rug liep, maar ik vind het een fijne optie om tijdens een duurloop steeds een beetje te drinken. Daarnaast kun je gemakkelijk andere accessoires in het rugzakje meenemen. Denk aan gelletjes, repen, je huissleutels of iets anders wat je mee wilt nemen.

Tot slot kun je ook water meenemen door middel van een drinkbelt. Alleen kan ik daar zelf nog niets over zeggen, aangezien ik dit zelf (nog) niet heb uitgeprobeerd. Ik hoop dat je wat aan bovenstaande tips hebt, zodat je deze zomer gehydrateerd op pad kan!

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Advertisement

Must See

More in featured